Navigation


RSS : Articles / Comments


SEMBANG LEPAS PILIHANRAYA KECIL

Ahad, Januari 18, 2009, Posted by mr. admin, 2 Comments

Setelah berhari-hari berhempas pulas menyusun strategi, memberi penerangan dan berkempen, akhirnya rakyat Kuala Terengganu membuat keputusan dengan memberi kemenangan kepada PAS dan Pakatan Rakyat. Rakyat Kuala Terengganu telah membuat suatu swing yang mungkin menjadi tanda-tanda Empayar BN-UMNO akan roboh tidak lama lagi. Menurut sesetengah blogger, swing vote yang dilakukan lebih kurang 5%, seperti yang dinyatakan dalam edyesdotcom.

Apa komen pemimpin BN? Biasala, antara ayat penyedap hati yang selalu dilontarkan tatkala tewas ialah, "ini membuktikan demokrasi tetap subur di Malaysia."

Boleh terima ke kata-kata macam tu? Dengan BN diberi peluang menggunakan segala media utama serta jentera kerajaan untuk berkempen, tanpa memberi ruang dan luang yang cukup kepada pembangkang untuk berkempen, dan itu dikatakan demokrasi Malaysia subur? Oh, suburnya!

Selain tu, undi pos juga sering menjadi tanda tanya dari segi ketelusannya di kalangan parti-parti pembangkang. Bayangkanlah, dalam karung undi pos di Kuala Terengganu semalam, lebih 1000 undi memihak kepada BN. Hanya 86 undi sahaja memihak kepada calon PAS. Logik ke? Mungkin ada yang mengatakan ia tidak mustahil. Tapi dengan keadaan sekarang ni, kuat sangat ke sokongan anggota polis dan tentera kepada BN? Hanya Allah yang tahu.

Secara peribadi, saya yakin jika demokrasi benar-benar telus, BN akan mengalami kekalahan yang lebih teruk dari itu. Apapun, sehebat mana perancangan yang dibuat oleh manusia untuk membuat tipu helah, namun ia tidak dapat menandingi perangcangan dari langit!

Lain-lain ulasan pilihanraya Kuala Terengganu:

Rakyat sudah sedia berubah bantulah
Mahathir mula bodek Najib

2 Comments

Tanpa Nama @ 18 Januari 2009 pada 10:02 PTG

semoga yang memperoleh kepercayaan akan menjalankan amanah rakyat dengan baik. Amin.

Tanpa Nama @ 19 Januari 2009 pada 3:38 PTG

alone-->amin, begitulah hendaknya..Agar Islam lebih bekembang selepas ni.