Navigation


RSS : Articles / Comments


GELORA DI PERAK: Mampukah PR Mengharunginya?

Ahad, Februari 01, 2009, Posted by mr. admin, One Comment

Memang kecoh sehari dua ni dengan kisah dua Exco Kerajaan Negeri Perak yang dilaporkan 'diculik'. Kehilangan keduanya memang menjadi tanda tanya dikalangan keluarga dan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat. Akhirnya, persoalan itu terjawab apabila dilaporkan, keduanya telah meletak jawatan sebagai adun dan membolehkan satu pilihanraya kecil dijalankan dalam tempoh 60 hari. Hai, pilihanraya lagi ke?!

Persoalannya, apakah perletakkan jawatan ini disebabkan adanya tekanan dari pihak tertentu bersabit pertuduhan rasuah yang dihadapi oleh mereka berdua? Diulangi, pertuduhan, bukan lagi disabitkan kesalahan rasuah. Maknanya tak tau betul ke tak mereka bersalah!

Jika ada yang menekan, siapakah gerangan makhluk yang membuat tekanan tu? Apa tujuannya? Adakah ada muslihat untuk menjatuhkan Kerajaan Pakatan Rakyat di sana?

Terlalu banyak persoalan yang timbul sekarang. Antaranya, adakah kedua exco telah dijanjikan habuan dunia sehingga gelap biji mata?

Sekiranya benar keduanya telah disogok, saya rasa kepimpinan PKR harus lebih berhati-hati dalam memilih calon mewakili parti itu di masa akan datang. PKR juga kena belajar bagaimana PAS mentarbiyah wakil rakyatnya yang tidak tergoda dengan habuan duniawi ni. Asasnya, PAS berjaya mempertahankan Kerajaan Kelantan dengan majoriti satu kerusi selepas Pilihanraya Umum 2004 dan Pilihanraya Kecil Pengkalan Pasir 2005. Maklumat yang diperolehi, wakil rakyat PAS ketika itu telah ditawarkan dengan habuan yang cukup lumayan jika bertindak melompat parti. Namun, tawaran tu tidak mendapat tempat dihati wakil rakyat PAS di Kelantan yang telah ditarbiyah oleh Tok Guru Nik Aziz.

Dalam kes exco Perak ni, saya tak taulah sama ada mereka disogok atau sebaliknya. Tak mahulah saya buat apa-apa tuduhan. Cuma andaian saja.

Apapun, kita tunggu sajalah drama yang semakin menarik di Perak ni! Semoga Allah menyelamatkan kerajaan Pakatan Rakyat, amin.

One Comment

Tanpa Nama @ 18 Februari 2009 pada 6:45 PTG

The way I see it:

a) Pakatan Rakyat in general should look into their candidates closely for the next general election. Look at the candidates history for any hidden story.

b) Pakatan Rakyat should be able to smell or be aware of oncoming threats to downfall the power and take immediate action. Don’t wait till the last minute.

c) Always seek and follow through advice from the experienced leaders like Kelantan MB, Tuan Guru Dato’ Nik Aziz before making important decisions.

d) Pakatan Rakyat needs a bigger majority.

e) This is just another test from Al Mighty Allah so that we will be more prepared for Putrajaya. After all, Putrajaya is the main target.

f) Learn your lesson the first time!!! Pakatan Rakyat in Selangor, Kedah, Pulau Penang must beware. You’re next on the line.

g) There is always room for improvement for Pakatan Rakyat. Maybe we need to serve the people better. Maybe we had hurt someone’s feeling but not aware of. Maybe we didn’t thank Allah enough. The list goes on….

h) Don’t add insult to injury. Don’t add fuel to wildfire. ( Jangan jolok sarang tebuan daa mcm isu pemberian tanah yang boleh dimanipulasi beritanya ).

abufaris