Navigation


RSS : Articles / Comments


KEMENANGAN ANWAR: Suatu yang dijangka!

Rabu, Ogos 27, 2008, Posted by mr. admin, 2 Comments


Maka berakhirlah sebuah penantian semenjak hari penamaan calon tempoh hari. Dengan kemenangan ni, secara tidak langsung ia membawa kepada beberapa indicator. Di antaranya ialah rakyat Permatang Pauh dan umumnya rakyat Malaysia menolak dakwaan kes liwat melibatkan Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Mana tidaknya, kemenangan yang diraih bukan sikit. Dengan majoriti lebih 15 ribu, ia mengatasi apa yang diperolehi oleh Datin Seri Wan Azizah pada 8 Mac yang lalu. Bukan senang pembangkang nak menang dalam piliharaya kecil camni. Tambahan pula dengan majoriti yang lebih besar.

Ni yang saya katakan rakyat sudah pandai menilai dan melihat isu liwat adalah kes karut-marut yang sengaja direka. Kali terakhir pembangkang memenangi pilihanraya kecil adalah pada tahun 2000 melalui YB Saifudin Nasution. Ketika itu dalam pilihanraya kecil Lunas.

Kemenangan ini juga menggambarkan harapan rakyat yang diletakkan atas bahu Anwar Ibrahim dan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat untuk merubah landskap politik tanah air. Dengan kos kehidupan yang makin meningkat, harga minyak yang naik dan beberapa isu besar yang gagal ditangani oleh tampuk pemerintahan sekarang, maka rakyat melihat gabungan Pakatan Rakyat adalah satu pilihan yang lebih baik.

Apapun, Anwar akan mengangkat sumpah pada hari esok. Eh, bukan sumpah macam Saiful Bukhari tu. Ni angkat sumpah jadi Ahli Parlimen la, hoho. Maka beberapa persoalan masih lagi menjadi tanda tanya. Antaranya, apakah usaha Anwar dan Pakatan Rakyat untuk mengambil alih Putrajaya akan menjadi kenyataan? Dan berapa ramaikah ahli parlimen BN yang akan melompat ala katak ( crossover) ke dalam Pakatan Rakyat?

Hanya Allah yang mengatahuinya. Apa pendapat anda?

2 Comments

Tanpa Nama @ 2 September 2008 pada 12:09 PG

boleh percaya ke anwar nie?
semua leader masa mula2 je ckp lebih..dah lame2 nanti lupa la janji2 tu..anwar ni kmplot kuar..
sampai us pun die brani tarik..
hadoiii...ckp mmg sng la nak turn kan mcm2...buatnye payah...

Tanpa Nama @ 5 Januari 2010 pada 10:18 PG

perlu memeriksa:)