Navigation


RSS : Articles / Comments


BILA MUFTI BERSAJAK...

Khamis, Oktober 09, 2008, Posted by mr. admin, No Comment

Kadang-kala mufti juga perlu mempelbagaikan cara dakwah. Walaupun asas dakwah adalah berpaksikan Al-Quran dan As-Sunnah, sekali sekala kena juga guna pantun, puisi dan gurindam. Mungkin ni yang dilakukan oleh Mufti Perlis, S.S Dr Asri Zainal Abidin. Hari tu beliau berpantun. Hari ni bersajak pula.

Kedua-dua karya seni beliau tu memang tepat maksudnya bagi orang yang berakal. Kalau yang 'terkena' tu tak faham jugak, tak tau la. Mungkin dan ditutup pintu keinsafan dah tertutup. Yang terbuka pintu reban ayam agaknya.

Kali sajak yang dinukilkan beliau berkisar tentang isu perletakan jawatan sebagai Mufti Perlis. Kita dah sedia maklum, asas perletakan jawatan beliau adalah disebabkan 'permainan pulitikus' ala silap mata.

Teringat saya akan sebuah hadis yang menyebut bahawa ulama' itu pewaris nabi. Maknanya, keutamaan nasihat yang paling kita kena ikut tentulah ulama'. Kalau antara cakap ulama' dengan orang lain, nak dengar cakap sapa? Tanya soalan tu kat saya, dah tentu saya jawab ulama' sebab mereka ni pewaris nabi.

Tapi kena ingat jugak. Menurut Imam Al-Ghazali, Ulama' ni terbahagi kepada dua. Ada ulama' yang berani menyatakan kebenaran walaupun berhadapan dengan pemerintah yang toghut. Dan juga ulama' yang jenis kaki angguk, ampu sana wa ampu sini. Ulama' jenis ampu sana-sini ni juga dikenali sebagai ulama' su' (ulama' jahat) yang boleh diibaratkan seekor burung kakak tua yang bertutur mengikut kemahuan tuannya.

Maka atas kapasiti beliau sebagai mufti dan tak mahu digolongkan sebagai ulama' ampu, pelbagai teguran telah dibuat. Saya yakin, teguran yang dibuat adalah berlandaskan syariat dan ilmunya yang mendalam tentang hukum-hakam. Antaranya tentang isu ISA, Perdana Menteri bertafakur kat tugu negara, isu liwat Dato' Seri Anwar Ibrahim dan pelbagai lagi.

Benarlah peringatan Rasulullah tentang suatu zaman. Zaman apa? Zaman dimana ulama' tidak dihormati lagi dan hanya menjadi 'kupang tembaga' dalam masyarakat.

Apapun, jom kita hayati sajak terbaru beliau ni..

No Comment