Navigation


RSS : Articles / Comments


MINYAK OH MINYAK...AKHIRNYA..

Rabu, Disember 03, 2008, Posted by mr. admin, No Comment


Hari ni kita sama-sama menikmati harga baru petrol dan diesel. Walaupun ada yang mengatakan harga baru ni sepatutnya lebih murah. Ini berdasarkan kepada harga minyak dunia yang berada pada paras USD 50 per tong.

Benarlah dakwaan sesetengah pakar ekonomi seperti yang dinyatakan oleh Anwar semasa berdebat dengan Shabery Chik dulu yang mengatakan harga minyak akan kembali turun apabila ia telah mencapai suatu break point. Kemudian, harganya akan turun sebagaimana yang dialami sekarang selain dibantu dengan faktor kelembapan ekonomi yang menyebabkan berkurangnya permintaan terhadap minyak diperingkat global.

Saya tak berminat nak mengulas tentang kedudukan Malaysia sebagai negara pengeluar, tetapi harganya masih mahal. Pada hemat saya, kebanyakan orang dah pun tahu keadaan ni. Cuma yang mengecewakan adalah langkah kerajaan yang tergopoh-gapah yang menaikan harga minyak sehingga menyebabkan harga barang dan perkhidmatan turut melambung.

Apapun, dakwaan harga minyak tak boleh diturunkan di Malaysia merupakan hujah lapok yang tak boleh dipakai lagi. Hakikatnya hari ni, harganya boleh dikurangkan. Jadi, sapa kata tak boleh? Ini saja je nak menakut-nakutkan rakyat. Bagi alasan macam-macam kononnya negara akan muflis bila harga minyak turun. Ni harga minyak dah turun, tak muflis pun!

Lain-lain artikel yang berkaitan :

Eksklusif minyak turun lagi kali ke-6

10 sen jee..bukan 15 sen kee?

Akhirnya petrol kembali ke harga asal

No Comment