Navigation


RSS : Articles / Comments


PIALA SUZUKI: Malaysia Kecundang Lagi

Khamis, Disember 11, 2008, Posted by mr. admin, No Comment


Malaysia gagal melangkah ke separuh akhir Kejohanan Piala Suzuki AFF buat hanya kali kedua dalam sejarah 12 tahun saingan selepas ditumpaskan Thailand 3-0 di Stadium Surakul, petang semalam... Baca seterusnya.
Tak tau apa lagi nak cakap tentang nasib bola sepak negara. Bak kata orang sekarang, "menang sekali, kalah memanjang." Ada benar juga kata-kata seperti ini. Kalau tak silap, kali terakhir Malaysia menjulang piala iaitu pada Kejohanan Pesta Bola Merdeka 2 tahun lalu. Itu pun bermain di Malaysia. Lepas tu, lawan dengan pasukan main dalam 'sawah' macam Myanmar pun kalah.

Apa yang tak kena?

Banyak teori dan andaian dibuat oleh pelbagai pihak apabila memperkatakan penyakit yang melanda pasukan bola sepak Malaysia. Ada yang kata pemain kita manja la, tak bersungguh seperti ketika bermain untuk pasukan negeri dan bermacam andaian dibuat. Hakikatnya, kita sebagai orang luar tak tahu apa sebenarnya yang berlaku.

Kalau nak kata saiz fizikal pemain Malaysia kecil berbanding pemain serantau, saya rasa kenyataan seperti itu tidak berasas. Tengoklah pemain Vietnam, bukanlah besar sangat. Tak de pun sebesar pemain eropah. Kecik kemetot macam permain Malaysia jugak. Pendek kata sama saiz jer.

Ada yang kata perkembangan sukan di Malaysia tak pesat. Eh, betul ker?

Mungkin juga kenyataan ini ada benarnya. Kalau kita tengok sukan hoki misalnya. Dahulu Malaysia merupakan pasukan yang terkuat di rantau Asia timur. Kalau setakat Korea Selatan dan Jepun memang takde masalah. Tapi hari ni, nak seri pun kadang-kadang sakit. Apa yang tak kena sebenarnya?

Begitu juga dalam bidang sukan yang lain. Tak perlulah disebutkan satu persatu di sini. Adakah kita memang dilahirkan hanya untuk menjadi penonton sahaja? Menonton BPL, Liga Juara-juara Eropah dan Piala Dunia sahaja. Lepas tu bersorak ria bila pasukan yang disokong menjaringkan gol. Oh, malunyer!

No Comment