Navigation


RSS : Articles / Comments


TURUN 10 SEN: Syukur tapi.....

Khamis, September 25, 2008, Posted by mr. admin, One Comment

"Ai, sekupang jer?"
"Okla tu...Dari tak dapat langsung."
"Naik punya banyak, turun ciput jer!"

Hari ni Kerajaan Pimpinan Pak Lah umumkan harga petrol turun 10 sen berkuat kuasa mulai 25 September. Bak kata orang utara, "alahai, sekupang jer?".

Memang saya juga rasa bersyukur dengan harga baru ni. Walaupun sebenarnya nilai 10 sen tu tak mampu nak beli sebiji kuih kat bazar ramadhan pun. Mungkin ni juga keputusan 'populis' kerajaan nak tawan hati rakyat yang kebanyakkan dah mual dan muak.

Penurunan harga petrol sebanyak ini sebenarnya masih belum cukup untuk meredakan kegelisahan rakyat kenaikan harga barang dan juga inflasi. Menurut laporan, kadar inflasi Malaysia pada bulan Ogos adalah 8.5%. Satu kadar yang tinggi sejak 27 tahun yang lalu! Semuanya gara-gara minyak.

Kadar inflasi telah melonjak ke paras 8.5 peratus pada bulan Ogos - yang tertinggi dalam tempoh 27 tahun - ekoran peningkatan harga makanan dan bahanapi, demikian menurut angka rasmi yang dikeluarkan hari ini.

"Ianya tinggi sedikit daripada yang dijangkakan, tetapi Bank Negara tidak akan menaikkan kadar faedah untuk memastikan pertumbuhan," kata Wan Suhaimi Saidi, ahli ekonomi dari Kenanga Investment Bank.

"Ianya tinggi sedikit daripada jangkaan saya. Saya jangka 8.4 peratus. Saya tidak fikir kerajaan akan menaikkan kadar faedah penting. Ia akan dikekalkan pada kadar 3.50 peratus sehingga akhir tahun untuk menyokong pertumbuhan," katanya kepada AFP.

Jabatan Perangkaan telah menyemak semula dengan menurunkan angka inflasi bagi bulan Julai kepada 8.3 peratus. Ia sebelum ini meletakkan kadarnya pada 8.5 peratus... Baca selanjutnya

Saya percaya, harga baru ini tidak akan dapat memberi impak yang berkesan terhadap kadar inflasi negara. Kesan kenaikan bahan bakar pada awal Jun yang lalu masih dirasai. Kalau tak percaya, esok lusa pergi la ke kedai buat tinjauan sendiri. Ada tak harga barang-barang yang turun? Potong jari la kalau ada. Sapa nak turun harga dengan mudah?

Maknanya, 'kerosakan' ekonomi akibat kenaikan yang lalu jelas masih ketara dan tak dapat 'dibaiki' dengan nilai 10 sen ini. Tapi, orang dah bagi ambik jelaa...

Silakan baca artikel di bawah ni:

Duit raya sekupang, inflasi naik 8.5 peratus

Duit raya RM0.10 tak mainla

Kadar inflasi tertinggi dalam masa 27 tahun

One Comment

Zyraz Technology Group @ 25 September 2008 pada 1:01 PTG

Depan nak turunkan sampai RM1.78...(pasal brunei yang tiada subsidy RM1.10!)..tapi takut Petronas berontak.... Bonus depa tak cukup kang


azrin @ www.azrin.net